Share
Saveti za održavanje automobilskih guma tokom leta

Saveti za održavanje automobilskih guma tokom leta

Pregled i provera penumatika su od ključnog značaja leti, jer duge vožnje po vrućem asfaltu i sa natovarenim automobilom predstavljaju dodatan napor koji utiče na ubrzanu potrošnju pneumatika i potencijalno na bezbednost putnika.

Pričali smo sa stručnjacima koji svakodnevno rade otkup različitih modela automobila i pitali ih za savet za održavanje guma tokom leta. Kako se susreću sa velikim brojem polovnih automobila, najčešće starih, izlizanih pneumatika bilo da je u pitanju polovni Mercedes, Fiat ili otkup Volkswagen automobila, savet je uvek isti. Čuvajte gume, a evo i kako.

Proverite pritisak u gumama

Kada su pneumatici odgavarajuće napumpani, postiže se manja potrošnja goriva i povećava se vek trajanja pneumatika. Ujedno se postiže bolja upravljivost, kočenje je sigurnije, bolje je prijanjanje što vožnju čini udobnijom i bezbednijom.

Odgovarajuću količinu pritiska možete pronaći u priručniku za upotrebu, pločici na rubu vrata vozača ili poklopca rezervoara za gorivo. U svakom slučaju, poštujte preporuke proizvođača, čak i ako vam ,,majstori’’ kažu drugačije.

Kada je automobil dodatno natovaren putnicima i prtljagom, pritisak u pneumatiku treba biti viši od naznačenog u normalnim uslovima – pridržavajte se preporuke proizvođača za opterećeno vozilo.

Nije dobro da je pneumatik ni previše, ni premalo napumpan. U slučaju premalog pritiska, veći deo gume je u kontaktu sa podlogom što povećava potrošnju goriva. Pogoršava se i stabilnost i upravljivost, a moguće je da dođe i do neravnomernog habanja guma. Smanjena je sigurnost i vek trajanja pneumatika.

Sa druge strane, ako je guma previše napumpana, prijanjanje je smanjeno i dolazi do problema u upravljanju i kočenju. Takođe, guma je tada sklonija oštećenjima usled rupa i stranih predmeta. Nikako ne smanjute pritisak ako je guma zagrejana! Nemojte zaboraviti da proverite i po potrebi dopumpate rezervni točak.

Proverite dubinu profila pre puta

Pre dužeg putovanja, kao što je letni odmor, obavezno izvršite proveru dubine profila po celom obimu i po širini dezena gazećeg sloja gume.

U većini zemalja je zakonom dozvoljena minimalna dubina šare 1,6 milimetara. Međutim, radi sigurnosti, preporučuje se da se pneumatik zameni kada dubina padne ispod 3 milimetara.

Takođe proverite površinu gazećeg sloja i bočnih zidova. Ukoliko primetite nekakvo oštećenje, bilo šta što je neuobičajeno za pneumatike, najbolje je da se posavetujete sa vulkanizerom. On će najbolje znati šta je potrebno uraditi. Jednom posetom vulkanizeru ćete rešiti potencijalne neugodnosti koje bi vam pokvarile putovanje i odmor.

Ujedno, obratite pažnju da li je došlo do neravnomernog habanja i proverite da li je pneumatik više istrošen na sredini ili na nekom od rubovima. Ukoliko to jeste slučaj, to će smanjiti vek trajanja gume, dovesti do povećane potrošnje goriva i neudobnosti tokom vožnje.

Ponavljamo, nedovoljno napumpane gume mogu da dovedu do neravnomernog habanja, pa obavezno podesite pravilan pritisak. Trebalo bi da centriranje trapa sprovodite jednom godišnje kako bi doprineli optimalnom stanju pneumatika.

Šta raditi sa probušenom gumom?

Proverili ste pritisak, dubinu sloja i izvršili sve pripreme, ali se desilo nepredviđeno. Nije retkost da guma pukne tokom puta, a pitanje je šta raditi u tom slučaju.

Kasno je razmišljati o ovome kada guma pukne, već se treba pripremiti. Spakujte pribor za popravku i rezervni točak. Naravno, naučite kako da promenite točak ako ne znate. U krajnjem slučaju tu vam je telefon, samo budite sigurni da znate koji broj nazvati.

Priprema je pola posla, nemojte čekati da problem nastane i ne dozvolite da vam neka sitnica poput jedne gume uništi putovanje. Srećan vam put!

 

Autor: Dragan Antić – Mediapress.rs