Share
Možemo li vikendom nadoknaditi manjak sna?

Možemo li vikendom nadoknaditi manjak sna?

Tokom radne nedelje, kada ne spavamo dovoljno, obično računamo na vikend da bismo nadoknadili nedostatak sna. Međutim, prema nedavnoj studiji, više sna vikendom može čak biti kontraproduktivno.

Prema opštim preporukama, noću bi trebalo da spavamo najmanje 7 sati. Ipak, usled previše obaveza, stresa, neurednog načina života, kao i različitih poremećaja sna, ovaj minimum često ne uspevamo da ispoštujemo. Hroničan nedostatak sna, s druge strane, povećava rizik od kardiovaskularnih problema, dijabetesa i gojaznosti.

Da bi utvrdili da li negativne efekte manjka sna možemo da predupredimo, istraživači su okupili 36 mladih, zdravih odraslih ispitanika i podelili ih u 3 grupe.

U prvoj grupi bili su oni koji su i radnim danima i vikendom noću spavali 5 sati, u drugoj grupi su bili oni koji su radnim danima spavali po 5 sati a vikendom su mogli da spavaju koliko žele, a u trećoj, kontrolnoj grupi bili su oni koji su spavali i do 9 sati, kako radnim danima, tako i vikendom.

Ispitanici koji su noću spavali samo 5 sati, imali su običaj da posle večere jedu grickalice što je za posledicu imalo povećanje telesne težine. Kod ovih ispitanika je utvrđena i smanjena insulinska osetljivost (za 13% u proseku). Visoka insulinska osetljivost je indikator dobrog zdravlja, dok smanjena osetljivost na insulin (insulinska rezistencija) može da pređe u dijabetes.

S druge strane, ispitanici koji su vikendom više spavali, unosili su manje kalorija posle večere. Ipak, pošto bi se radnim danim vraćali redukovanom trajanju sna (5h), ova promena je remetila njihov unutrašnji sat i tim danima bi i oni imali običaj da dodatno jedu posle večere. Ono što je za autore studije bilo iznenađujuće jeste da je kod ovih ispitanika, i pored nadoknađivanja sna, insulinska osetljivost bila smanjena za 9% do  27%, što su čak lošiji rezultati nego kod ispitanika iz prve grupe.

 

Izvor: Doktor.rs