Share
Prirodni načini za opuštanje i miran san

Prirodni načini za opuštanje i miran san

Nesanica je čest poremećaj spavanja kod ljudi, bilo da je reč o hroničnoj ili sporadičnoj pojavi koja se javlja samo u trenucima prevelikog stresa. Latinski naziv za nesanicu je insomnia, a dostupni podaci govore da sa njom više od 10 odsto populacije ima problem.

Nesanica je čest poremećaj spavanja kod ljudi, bilo da je reč o hroničnoj ili sporadičnoj pojavi koja se javlja samo u trenucima prevelikog stresa. Latinski naziv za nesanicu je insomnia, a dostupni podaci govore da sa njom više od 10 odsto populacije ima problem.

Zanimljivo je da od insomnije pate više žene nego muškarci. Ali kako dolazi do insomnije? Da li je način života krivac? Kako se izboriti sa nesanicom? Odgovor je kompleksan, ali objašnjiv i istinski rešiv.

Uzrok nesanice uglavnom predstavlja stres, ali mogu se javiti i drugi uzročnici kao što su:

  • buka,
  • jaka svetlost,
  • promena životne sredine,
  • poremećen bioritam,
  • hormonalni problemi,
  • različite bolesti i upotreba određenih lekova.

Nesanica u velikoj meri utiče na kvalitet života pojedinca, na zdravlje i obavljanje svakodnevnih aktivnosti. Promene raspoloženja su česte, a poznato je da nimalo nije lako preživeti radni da kada smo potpuno neispavani.

Saznajte koji su to prirodni načini za opuštanje i miran san tj. prirodni načini da pobedite nesanicu.

Upotreba lekovitog bilja kao najstariji način lečenja nesanice

Malo je ljudi koji mogu da se pohvale da bar u jednom periodu života nisu patili od nesanice i imali neki problem sa spavanjem. Bez obzira na uzrast, savremeni način života utiče na sve, pa se i mladi i stariji suočavaju sa insomnijom izazvanom problemima u školi ili na poslu.

Sa ovim problemom su se borili i naši preci, a lek koji im je bio od pomoći, pronalazili su u prirodi. Ono što se vekovima izdvaja kao najbolji način za regulisanje nesanice i uspostavljanje mirnog sna predstavlja lekovito bilje, koje je uglavnom dostupno svima.

Lekovito bilje može da se upotrebljava u različitim oblicima, pa tako možete da birate da pijete čajeve, kapsule za smirenje na bazi bilja ili da jednostavno obogatite prostoriju u kojoj spavate mirisima određene biljke. U nastavku pročitajte koje bilje, pored opštepoznate nane i kamilice, najpovoljnije utiče na opuštanje i miran san.

Lavanda – opojnim mirisima do kvalitetnijeg sna

Ova prelepa vrsta cvetajuće biljke je od davnina korišćena za lečenje insomnije, bolesti nerava i lošeg varenja, pa ne čudi što je sastavni deo mnogih kupki, šampona, omekšivača i osveživača prostora.

Ranije se stavljala u tople, opuštajuće kupke koje su obezbeđivale miran san, a danas je jedan od veoma lekovitih sastojaka za pravljenje čaja. Čaj od lavande deluje ne samo na opuštanje mišića i smirivanje nervoze i uznemirenosti, već i efikasno utiče na poremećaje spavanja.

Sam čaj se priprema vrlo jednostavno – dovoljno je dve čašice cvetova lavande, koje možete pronaći u svakoj prodavnici zdrave hrane, preliti šoljom vrele vode i ostaviti da odstoji desetak minuta. Nakon toga je potrebno čaj procediti, zasladiti medom po ukusu i popiti. Idealna merica je dve šolje dnevno, jednu obavezno pre spavanja.

Redovnim konzumiranjem čaja od lavande, sigurno je da ćete primetiti da ranije idete u krevet, kao i da se smanjuje broj situacija koje vas uznemiravaju tokom celog dana. Za jači efekat, pored čaja, koristite omekšivače za posteljinu sa mirisom lavande ili ukrasite svoj dom ovim prelepim svežim cvećem, koje ne samo da opušta um, već je i vrlo dekorativno.

Valerijana za opušteno stanje uma

Odoljen ili valerijana, kako je poznatija narodnim masama, predstavlja biljku koja se najčešće upotrebljava u slučajevima opšte uznemirenosti, razdražljivosti i nervoze. Odličan je prirodni lek u borbi protiv nesanice koja je izazvana psihičkim problemima.

Često se upotrebljava u situacijama kada strah preovladava ljudskim umom, kako bi smirila rad srca i dovela organizam u stanje opuštenosti. Valerijanu je moguće konzumirati putem lekovitih kapsula na prirodnoj bazi, koje su danas veoma rasprostranjene i piju se prema tačno utvrđenom pravilu koje prepisuje lekar ili farmaceut.

Takođe, ovu biljku je moguće koristiti i u vidu čaja, a najdelotvornija je kada se pomeša sa hmeljem.

Hmelj – prirodni sedativ za umirenje nerava i bolji san

Hmelj je još jedna biljka koja se izdvaja kao jako dobar prirodni sedativ koji se koristi za umirenje nerava i opuštanje, te predstavlja jako dobar prirodni lek protiv nesanice. Ova biljka utiče na ublažavanje nervoze, stresa i nemira sa kojim se većina stanovništva svakodnevno bori.

Takođe, hmelj podstiče san i jača živce. U pojedinim zemljama čak se praktikuje punjenje jastuka hmeljom, jer sami opojni mirisi biljke leče nesanicu i na taj način obezbeđuje bolji san. Hmelj je moguće kupiti u prodavnicama zdrave hrane, te od njega praviti čaj koji se uvek konzumira uveče, pred spavanje.

Potrebno je pomešati 50 grama hmelja i odoljena, odnosno valerijane. Tri kašike mešavine preliti sa 400 mililitara vrele vode, pa nakon što odstoji dva sata, procediti i mlak čaj konzumirati u malim gutljajima.

Majčina dušica i njena eterična ulja za miran san

Svima je dobro poznato da brojna eterična ulja pogodno deluju na san i opuštanje uma. Među najdelotvornijim eteričnim uljima izdvaja se ono koje je napravljeno od majčine dušice, to jest od njenih lekovitih sastojaka koji se nalaze u listu i cvetu.

Timol i karvakrol su eterična ulja majčine dušice koja pomažu u lečenju nesanice.

Takođe, konzumiranje čaja od majčine dušice predstavlja delotvoran način za borbu protiv insomnije, stoga je dobar izbor za sve one koji imaju nemiran san.

Čaj se priprema na sledeći način – sa dva decilitra prokuvane vode preliti kašiku majčine dušice. Kako ova biljka sadrži lako isparljive sastojke, čaj je potrebno obavezno preklopiti, jer u suprotnom neće imati lekovita svojstva, te ostaviti da odstoji pola sata pre konzumiranja.

Ovaj čaj ima pomalo gorak ukus, pa ukoliko niste ljubitelj, zasladite ga kašičicom meda. Kada je reč o eteričnim uljima majčine dušice, možete nekoliko kapi sipati u činiju punu vrele vode i ostaviti da vam miriše u sobi ili jednostavno umasirati uljem slepoočnice kružnim pokretima.

Pravilnom ishranom i vitaminima do boljeg sna

Zdrava probava je preduslov da se telo oseća ugodno kako bi san bio zdrav i kako bi uspeli da pobedite nesanicu i napetost. Prirodno frementisana hrana utiče na zdravlje creva, što je vrlo često usko povezano sa nesanicom. Kako bi se poboljšao san, potrebno je u svakodnevnu ishranu uneti pojedine namirnice, pored dovoljnog unosa vode, koja je nužna za zdravlje kompletnog organizma.

Između mozga i creva postoji direktna povezanost i nju čini živac vagus. Kada je mozak opušten, obezbeđuje dozvolu crevima da posvete energiju probavi, koja često dovodi do lošeg i nemirnog sna. Iz tih razloga je vrlo važno kako se ophodite prema svom organizmu i čime se hranite u toku dana, pogotovo za večeru, pred spavanje.

Za večeru je idealno jesti supice, piti jogurt ili kefir, i ne unositi previše voća koje je bogato šećerima koji utiču na budnost. Takođe, za mirniji san i noć bez nesanice potrebno je jesti krtolasto povrće koje je bogato skrobom, kao što je krompir ili batat, odnosno slatki krompir.

Pojedini vitamini i minerali su potrebni organizmu za bolji san i opuštene nerve. Vitamin B utiče na zdravlje nervnog sistema koji indirektno kontroliše spavanje, dok magnezijum opušta mišiće, pa je idealno unositi veće doze ovih supstanci kroz ishranu kako bi se obezbedio kvalitetniji san.

Za opuštanje pred spavanje i lep san savetuju se zdravi napici koji garantuju miran san kao što su toplo mleko, smuti od banane, sok od višanja ili već pomenuti čajevi.

Fizička aktivnost i masaže – put do mirnog i spokojnog sna

Kao možda najpristupačniji prirodni način za opuštanje i miran san izdvaja se fizička aktivnost. Bilo koji vid fizičke aktivnosti vodi ka boljem spavanju, jer fizički umor nesumnjivo obezbeđuje kvalitetniji san.

Iako ova pretpostavka zvuči logično, samo određen tip vežbanja dovodi do čvršćeg sna i može da pomogne kao lek protiv insomnije – vežbe snage. Ove vežbe nisu samo pogodne za dobar izgled, već i odlično deluju na spavanje, pa se vežbanjem dolazi do boljeg sna.

Intenzitet treninga snage utiče ne samo na nesanicu, već i na stepen anksioznosti, raspoloženje i kompletno psiho-fizičko stanje. Pored vežbanja, masaže eteričnim uljima mogu umnogome da pomognu u opuštanju i tela i uma. Relax masaže opuštaju sve mišiće, a miris eteričnih ulja utiče na mozak, pa je rezultat svega oslobađanje od negativne energije i nervoze.

Nesanica je kompleksno stanje koje zavisi od mnogo faktora, pa ih je zato potrebno analizirati i shvatiti da li je reč o psihičkom, fizičkom ili emotivnom stanju, kako bi se problem rešio na najdelotvorniji način.

Ponekad je dovoljno umiriti se, otići na odmor ili pokušati sa nekom prirodnom metodom za opuštanje i obezbeđivanje mirnog sna. Međutim, ponekad je ipak uzrok u nečemu većem što mogu da reše samo stručnjaci, stoga nesanicu shvatite kao problem i pristupite mu ozbiljno i blagovremeno.

 

Autor: Dragan Antić – Portal Media Press Srbija