Share
8K postaje dominantan format za snimanje

8K postaje dominantan format za snimanje

U svetu filma, kako igranog tako i dokumentarnog i serijskog, tehnologija brzo napreduje i menja sve na šta smo navikli. Tek se ustalilo digitalno snimanje u 4K formatu (3840 × 2160 TV i filmski 4096 × 2160 piksela), a već se masovno pojavljuju kamere od 8K (7680 × 4320 piksela) tj. one četiri puta veće rezolucije.

Nedavno nas je iznenadila i japanska kamera od 16K (15360 × 8640 piksela) – što ukazuje da će se trend nastaviti bar do prirodnih granica rezolucije ljudskog oka od oko 576 MP (megapixels).

Prirodnu rezoluciju dobrog ljudskog oka u celom vidnom polju utvrdio je nedavno doktor Rodžer M. Klark (Roger M. Clark), ali treba imati u vidu i osobinu ljudskog oka da oštro vidi samo u centru slike, i to u rezoluciji od samo oko 7K.

Proizvođači televizora već su izneli na tržište ekrane u rezoluciji od 8K, dijagonale od čak do 120 inča (304,8cm), što se već približava mogućnosti prosečnog ljudskog oka koje gleda sa distance od nekoliko metara. Osim rezolucije, televizori se sada razlikuju i u načinu formiranja slike na ekranu u pikselima, koji mogu biti LED (LightEmitingDiods), OLED (OrganicLightEmiting Diods), KULED (QuantumLightEmitingDiods) ili mikro LED i slično, pa zato imaju veću osvetljenost, bolji kontrast ili pravo crno i belo, itd. 16K televizore videćemo tek za nekoliko godina i tada ćemo verovatno stići do granica mogućnosti i potreba kućnog korišćenja. Ali ima najava i zs televizore slične tapetima za ceo zid i iako se još ne zna kakve će im biti rezolucije, sigurno je da će biti velike.

Što se tiče filmskog platna, tu su stvari slične iako se sada razmišlja o polukružnoj projekciji, gde gledalac prati radnju okrećući glavu – što traži veće rezolucije i više projektora, ali i povećava uvučenost gledaoca u radnju. Kad je reč o 3D sistemima – oni još čekaju napredak tehnologije do gledanja bez naočara i drugih pomagala. U svakom slučaju, bioskopi nečim moraju (kad nema virusa) da privuku gledaoce, koji kod kuće imaju velike televizore u visokoj rezoluciji i s bogatom gamom boja.

No, da se vratimo digitalnim kamerama. Na tržištu je mnoštvo kamera od 8K (Soni, Red, Kenon, Nikon, ZKam, Ikegami, itd.), ali istinskom revolicijom preti Šarp (Sharp) sa svojom 8K kamerom koja ima odlične osobine i, što je još važnije – cenu koja je i desetak puta niža od konkurencije. Ova Šarpova kamera već je viđena na nekoliko sajmova, a na Jutjubu se mogu videti i video-materijali (nažalost, ne u 8K rezoluciji) koji su zaista dobrog kvaliteta. Šarpovu nameru da na tržište iznese ovu kameru krajem prošle godine omeo je covid-19, ali se očekuje da će se ovog proleća pojaviti u Japanu, a onda i u SAD. U Evropu će, po običaju, doći nešto kasnije. Tačna cena se još ne zna, ali će sigurno biti ispod 4.000$ (spekuliše se od 2.800$ do 3.700$).

Ova 8K kamera koristi optički senzor i objektive u tzv. mikro tri četvrtine (MicroThreeFourths) formatu – što joj je i jedini nedostatak jer bi puni 35mm format bio poželjniji, naročito za snimanje bez dovoljnog svetla. Zasad se zna da snima 30 sličica u sekundi (Šarp radi na povećanju do 60 sličica) u 10 bitnom koloru i 200 megabita u sekundi. Senzor je, naravno, CMOS (Complementary metal–oxide–semiconductor), ali se ne znaju detalji osim da ga je napravio Šarp (možda u saradnji sa Red i Fokskonom). Oblik kamere je sličan Blekmadžik džepnoj kameri (6K) ili nešto većem foto-aparatu. Tražilo na kameri je ekran pozadi od 5,5 inča dijagonale (13,97cm) i HD rezolucije, sa upravljanjem dodirom koji se može pokretati na sve strane, tako da je više nego zadovoljavajuće za sve potrebe snimatelja. Kamera snima na SD karticu velike brzine (klase 10, U3), sa kompresijom, bez gubitka kvaliteta (lossless). Video-signal sa kamere može se prebaciti preko HDMI priključka pune veličine na TV od 8K – da bi ga, na primer, režiser gledao u svakom detalju. Postoji i ulaz za mikrofon (XLR), kao i klasičan priključak za slušalice. Za vezu kamere i kompjutera i novu verziju softvera (upgrading) služi USV-c priključak.

Za 8K kameru ultravisoke definicije potrebno je koristiti samo kvalitetne i oštre objektive, koje u ovom formatu proizvode Olimpus, Panasonik, Sigma i druge kompanije. Sa adekvatnim konvertorom na ovoj kameri se mogu koristiti i normalni, pa i PL profesionalni filmski objektivi (koji ne dišu prilikom menjanja fokusa), tako da kvalitetnog stakla neće nedostajati.

Naravno, ova kamera se može opremiti kavezom, na koji se mogu nakačiti razne potrebne stvari, od senila preko fokus točka do veće baterije i SSD diska – šta god snimatelj poželi – ali to onda neće biti mala i spretna samodovoljna 8K kamera.

Šarp, koji već nekoliko godina prodaje studijsku 8K kameru, razvija ceo sistem kamera, kompjutera za montažu, 5G veze, dronove (koji će nositi kameru koju opisujem) i oblak (Claud) za fajlove da bi 8K učinio svima dostupnim – posebno pred olimpijadu u Tokiju, gde će 8K biti standard.

Na kraju – zašto sada uopšte snimati u 8K rezoluciji kad je vrlo malo 8K televizora u kućama, gotovo da nigde nema 8K sadržaja u TV emitovanju, pa čak i u bioskopima još caruju 4K projektori? Odgovor je – zbog oversamplinga (oversampling), tj. pojave da je slika daleko bolja (i boje i obrisi) ako se snima u 8K, a onda konvertuje radi prikazivanja u 4K jer video-fajlovi sadrže mnogo više informacija nego kad se snima i prikazuje u 4K, pa je svaki kvadrat (25 u sekundi u PAL sistemu) preciznije definisan. To je tajna što svi sada snimaju u 8K formatu i za TV i za bioskope.

Eto prilike mladim snimateljima i filmadžijama svih vrsta da dođu do moćnog, ali pristupačnog alata kojim mogu da naprave ostvarenja za bioskopsko platno. Sada sve zavisi od njihovog znanja i talenta.

 

Autor: M.N.

Izvor: Novimagazin.rs