Početna » Unapređivanje rada predškolskih ustanova temelj je za transformativni put obrazovanja

Unapređivanje rada predškolskih ustanova temelj je za transformativni put obrazovanja

od strane bukovac

Predstavljeni rezultati podrške primeni Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja „Godine uzleta“ i dalji pravci razvoja predškolskog vaspitanja i obrazovanja

Kako bi se osiguralo da sva deca imaju pristup kvalitetnom, inkluzivnom predškolskom vaspitanju i obrazovanju, potrebno je dalje sistemsko delovanje, dugoročno ulaganje, međusektorska koordinacija i motivisani profesionalci za rad sa decom, zaključak je današnjekonferencije na kojoj su predstavljeni rezultati podrške predškolskim ustanovama u uvođenju novih Osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja „Godine uzleta“.

Podrška ovim ustanovama pružena je kroz četvorogodišnji projekat Ministarstva prosvete „Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje“ koji finansira Svetska banka, a koji je realizovan u saradnji sa nadležnim državnim institucijama, organizacijama civilnog društva, Institutom za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta u Beogradu i UNICEF-om.

Državna sekretarka u Ministarstvu prosvete Anamarija Viček istakla je da Ministarstvo u saradnji sa relevantnim organizacijama i partnerskim institucijama intenzivno radi na realizaciji mera i aktivnosti kojima se doprinosi širenju obuhvata dece kvalitetnim predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem.

banner

 Radimo na pružanju podrške porodici u ostvarivanju njene vaspitne funkcije, jačanju profesionalnih kompetencija stručnog kadra, kao i na unapređivanju saradnje sa drugim relevantnim akterima u pružanju društvene podrške deci i porodici, kao što su škola, institucije kulture, zdravstva, socijalne zaštite, lokalna samouprava i drugo. Naši zajednički napori i aktivnosti usmereni su ka građenju sistema predškolskog vaspitanja i obrazovanja koje će biti dostupno svoj deci i otvoreno prema porodici, drugim nivoima u sistemu obrazovanja, lokalnoj i široj društvenoj zajednici, rekla je državna sekretarka Anamarija Viček.

Pomak u unapređivanju predškolskog vaspitanja i obrazovanja ostvaren je kroz izgradnju i rekonstrukciju objekata, kao i jačanjem kapaciteta profesionalaca za primenu novog pristupa usmerenog na učenje kroz igru i kvalitetne odnose među decom i odraslima. Takođe, promovisan je značaj učenja na ranom uzrastu, a unapređivanje u pogledu inkluzivnosti postignuto je kroz grantove za podršku uključivanju dece iz osetljivih društvenih grupa.

Jedan od partnera Ministarstva prosvete na ovom projektu je UNICEF u Srbiji, koji je u saradnji sa Institutom za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta u Beogradu razvio i realizovao program podrške za primenu novog pristupa usmerenog na učenje kroz igru i kvalitetne odnose među decom i odraslima. Prema podacima Završne studije o kvalitetu rada[1] predškolskih ustanova, roditelji se osećaju dobrodošlim i smatraju da je vrtić dobro mesto za decu u kome se podstiče i neguje drugarstvo, ali je i mesto za građenje kvalitetnih odnosa dece različitih uzrasta, kao i dece i odraslih.

Direktorka UNICEF-a u Srbiji, Deyana Kostadinova, istakla je da jednak pristup kvalitetnom, inkluzivnom predškolskom vaspitanju i obrazovanju postavlja osnovu za transformativni put obrazovanja.

Srbija je ovo prepoznala i definisala kroz svoja strateška opredeljenja i ciljeve i kroz snažnu posvećenost Vlade. I videli smo pozitivne efekte toga. Primenom inovativnih reformi vođenih novom programskom koncepcijom, doprinosimo tome da svako dete dobije pristup kvalitetnom, inkluzivnom predškolskom vaspitanju i obrazovanju. Ali ima i izazova na čijem rešavanju je neophodno da dalje zajednički radimo, što uključuje i obezbeđivanje uslova za ravnopravno učešće dece iz osetljivih društvenih grupa, posebno romske i dece sa smetnjama u razvoju. Ono što je potrebno jeste dalje sistemsko delovanje, budući da održiva reforma zahteva jake institucije, motivisane profesionalce, međusektorsku koordinaciju i saradnju, izjavila je Deyana Kostadinova, direktorka UNICEF-a u Srbiji.

Svetska banka, zajedno sa Ministarstvom prosvete i UNICEF-om podržava napore Srbije u unapređenju kognitivnih veština dece tokom ranog uzrasta, što je ključ u izgradnji ljudskog kapitala zemlje i produktivnosti radne snage.

‚‚Ulaganje u rani period obrazovanja dece jedna je od najpametnijih stvari koju neka zemlja može da uradi. To je investicija koja donosi bolje rezultate u učenju, zdravstvu i ponašanju za svako dete,’’ izjavio je Nikola Pontara, direktor Kancelarije Svetske banke za Srbiju. ‚‚Oduševljeni smo što smo u mogućnosti da poboljšamo pristup kvalitetnom obrazovanju u ranom detinjstvu i što su u proces uključeni i nastavnici i porodice, tako da se deca osećaju osnaženo, osećaju da ih drugi razumeju i osećaju se slobodno da uče aktivno i fleksibilno u interaktivnom okruženju.’’

Nova programska koncepcija podržava učenje dece u njima prirodnim situacijama- svakodnevnim rutinama, igri i istraživanju. Za primenu ovog pristupa, obučeno je više od 95 odsto svih profesionalaca zaposlenih u javnim i privatnim predškolskim ustanovama i osnovnim školama, dok su zaposleni u javnim ustanovama dobili podršku i kroz mentorstvo i horizontalnu razmenu. Podjednako je značajna podrška povezivanju sa profesionalcima iz osnovnog obrazovanja kroz obuku „Na zajedničkom putu učenja” u cilju obezbeđivanja kontinuiteta podrške deci i porodicama.


[1][1] Izveštaj o kvalitetu rada predškolskih ustanova: Snimanje finalnog stanja, 2023. godina

Autor fotografija: UNICEF Srbija/2023/Pančić

Autor: Portal Media Press Srbija

Slične vesti

Izbor urednika

Najnovije vesti