U petak, 15. septembra u 19 časova 2023. godine biće otvorena izložba “(Sa)vremenost kamena” autora dr Rajke Bošković u Galeriji – legatu Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića. Izložbu čini pedeset umetničkih dela – skulptura, video-radova i instalacija – koja obuhvataju poslednjih nekoliko decenija.
Savremeno doba – doba elektronike, digitalizacije, buke, efikasnosti, brzine, rasparčanosti, promenljivosti… A u tom dobu, kamen – čvrst, kompaktan, postojan, miran, tih…
Kamen i savremenost. Savremenost – nezaustavljivim i neprekidnim kovitlacem svakodnevice neumoljivo usisava skoro svaki atom snage savremenog čoveka. A kamen – svojom (s)taloženošću, kao odrazom milenijuma njegovog nastajanja, pruža osećaj spokojstva; traži posvećenost, i gledanja, i oblikovanja; opominje na dimenziju večnosti…
Dejan Trivunac,Tajna, beli mermer, 30 x 27 x 28 cm
I danas, kao i u kamenom dobu, kamen je podsticaj i nepresušno nadahnuće čoveku za oblikovanje. Savremena umetnička scena, pored svih novina u domenu vrste materijala, novih pristupa u oblikovanju i koncipiranju umetničkog dela, svedoči o ne tako brojnoj, ali izuzetno upečatljivoj prisutnosti kamena kao materijala za umetnički izraz – kako u domenu skulpture, tako i u oblasti arhitekture, slikarstva i proširenih medija.
Umetnici… O kamenu. Od kamena. Iz kamena. U kamenu. Sa kamenom. Uz kamen. Zbog kamena… Šta se sve zbiva? Za čim se čezne? Šta se sneva? A šta oblikuje? I zašto? Umetničkim delima, ali i rečima/mislima/stavovima, savremeni umetnici Petar Vujošević (1959), Marko Vukša (1977), Marko Vučković (1992), Kristina Ivić (1995), Ivan Jeremić (1979), Milan Kulić (1988), Mladen Miljanović (1981), Jelena Mirković (1995), Borislav Nježić (1933–2016), Dušan Petrović (1962), Olivera Savić Popović (1950), Mice Poptsis (1950), Dejan Trivunac (1967), Goran Čpajak (1963) i Đorđe Čpajak (1961) o tome ubedljivo svedoče.
Tokom izložbe biće organizovan naučni skup pod nazivom Savremenost kamena, na kome će učesnici, pored umetnika i istoričara i teoretičara umetnosti, biti i pejzažne arhitekte, urbanisti, konzervatori, etnolozi i geolozi. Oni će sa različitih stanovišta sagledati značaj kamena kao materijala danas u 21. veku.
Izložba će biti otvorena do 13. novembra 2023. godine.
Goran Čpajak, Susret 1, 2001, beli mermer, 45 x25 x 15 cm
(SA)VREMENOST KAMENA
Autor: dr Rajka Bošković
Savremena umetnička scena, pored svih novina u domenu vrste materijala, novih pristupa u oblikovanju i koncipiranju umetničkog dela, svedoči o ne tako brojnoj, ali izuzetno upečatljivoj prisutnosti kamena kao materijala za umetnički izraz – kako u domenu skulpture, tako i u oblasti arhitekture, slikarstva i proširenih medija. U našem dobu elektronike, digitalizacije, buke, efikasnosti, brzine, rasparčanosti, promenljivosti… (po)stoji kamen – čvrst, kompaktan, postojan, miran, tih… U tom smislu, izložba problematizuje odnos kamena i savremenosti. Jer savremenost nezaustavljivim i neprekidnim kovitlacem svakodnevice neumoljivo usisava skoro svaki atom snage savremenog čoveka. A kamen svojom (s)taloženošću, kao odrazom milenijuma njegovog nastajanja, pruža osećaj spokojstva; traži posvećenost, i gledanja, i oblikovanja; opominje na dimenziju večnosti… Zato je i danas, kao i u kamenom dobu, kamen podsticaj i nepresušno nadahnuće čoveku za oblikovanje.
Izložba (Sa)vremenost kamena nudi uvid u različita umetnička ostvarenja koja su urađena u kamenu ili podstaknuta kamenom, kao materijom za umetnički izraz. U tom smislu, pored odabranih i izloženih umetničkih dela, izložba pruža uvid i u specifičan odnos prema kamenu samih umetnika, koji se mogu videti na samoj postavci u vidu zapisanih misli o kamenu kao nadahnuću za umetničko oblikovanje.
O tome svedoče savremeni umetnici pre svega svojim umetničkim delima, ali i rečima/mislima/stavovima, različitih umetničkih poetika i generacija, i to Petar Vujošević (1959), Marko Vukša (1977), Marko Vučković (1992), Kristina Ivić (1995), Ivan Jeremić (1979), Milan Kulić (1988), Mladen Miljanović (1981), Jelena Mirković (1995), Borislav Nježić (1933–2016), Dušan Petrović (1962), Olivera Savić Popović (1950), Mice Poptsis (1950), Dejan Trivunac (1967), Goran Čpajak (1963) i Đorđe Čpajak (1961).
Izložbu čini pedeset umetničkih dela od petnaest umetnika – skulptura, reljefa, mozaika, videa i skulptorskih instalacija sa tekuće umetničke scene, nastalih u periodu nekoliko poslednjih decenija.
Tokom izložbe biće organizovan naučni skup pod nazivom Savremenost kamena, na kome će pored umetnika i istoričara i teoretičara umetnosti, učesnici biti i pejzažne arhitekte, urbanisti, konzervatori, geolozi i etnolozi. Na naučnom skupu posvećenom će stručnjaci sa različitih stanovišta sagledati i predstaviti značaj kamena u kao materijala za umetničko oblikovanje danas u 21. veku.
Naslovna fotografija: Đorđe Čpajak, Talas, 2015, crni mermer, 40 x 22 x 10 cm
Autor: Portal Media Press Srbija